Financiële ondersteuning goede doelen

De Lionsclub Lochem-Berkelland West is een “goede doelen club”.

Een van de doelstellingen is het genereren van financiële middelen, om die vervolgens beschikbaar te stellen voor projecten, gericht op ondersteuning van de lokale samenleving in het werkgebied van de club.

Dit gebied beslaat een groot deel van de gemeente Lochem (zoals die bestond voor de gemeentelijke herindeling van 1 januari 2005, waarin begrepen de kernen Lochem,  Barchem, Exel, Laren, Harfsen en Almen) en het westelijk deel van de gemeente Berkelland (Borculo en Ruurlo).

Welke aanvragen komen in aanmerking?
Verenigingen en stichtingen, gevestigd in het werkgebied van de Lionsclub Lochem-Berkelland West, zoals hierboven aangegeven, kunnen een aanvraag indienen voor financiële ondersteuning.
Ook Individuele initiatieven komen in aanmerking.

Aanvragen kunnen worden ingediend voor (kleinschalige) initiatieven met een maatschappelijke strekking zonder commercieel, politiek of religieus doel, op het gebied van gezondheid, sport en recreatie, educatie, natuur/milieu en maatschappelijke zorg.

Uit de aanvraag moet blijken dat het project niet uit eigen middelen kan worden gefinancierd. Inbreng van een eigen bijdrage, geldelijk dan wel in de vorm van menskracht is een pluspunt. Het project is nog in de voorbereidende fase en heeft een doorlooptijd die niet langer is dan één jaar.
Realisatie van het project c.q. besteding van toegezegde gelden moet binnen een jaar na toekenning van financiële ondersteuning plaatsvinden.

Een aanvraag is projectgebonden en de ondersteuning van de Lionsclub Lochem-Berkelland West betreft een bepaalde periode en is nooit permanent van karakter.
Projecten van instellingen die beschikken over eigen vermogen of andere fondsen komen niet in aanmerking voor financiële ondersteuning.
Lionsclub Lochem-Berkelland West heeft recht op restitutie van de toegekende bijdrage in geval er sprake is van onjuiste projectinformatie of het niet volgens de voorwaarden besteden van de verstrekte middelen.

Procedure

Een aanvraag moet worden ingediend bij de secretaris per mail:  lochemberkellandwest@lions.nl.

Wij doen ons best om ervoor te zorgen dat de besluitvorming over een aanvraag niet meer dan twee maanden in beslag neemt. De aanvrager wordt schriftelijk geïnformeerd door de secretaris.

Een aanvraag moet een uitgebreide projectbeschrijving en kostenbegroting bevatten.
Ook moet een overzicht worden gegeven van andere aangeschreven fondsen/instellingen en van reeds toegezegde financiële ondersteuning. Indien beschikbaar dient ook een recente balans onderdeel uit te maken van de aanvraag.